تدریس مربیگری نقاشی کودک

مربیگری نقاشی کودک
بخشی از محتوای آموزشی مربیگری نقاشی کودک
برای آموزش نقاشی به کودکان باید ابتدا رده سنی آن ها را در نظر گرفت و با توجه به سن کودک،آموزش مطابق با توانائی های او را آغاز کرد.


آموزش مربیگری نقاشی کودک شامل چه سرفصل هایی است؟

علاقمندان به مربیگری نقاشی ، می توانند در دوره های آموزش مربی نقاشی کودک که توسط آموزشگاه نقاشی ترنم صبا برگزار می‌شود، شرکت کرده و مهارت های لازم را فرا گرفته و در آموزش نقاشی به کودکان به کار ببندند و در نهایت از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، مدرک بین المللی مربیگری نقاشی کودک دریافت کنند.

مربیگری نقاشی کودک با مدرک

 
یکی از سرفصل های دوره مربیگری نقاشی کودکان ، نحوه آموزش نقاشی به کودکان در رده های سنی مختلف است که به بررسی آموزش نقاشی در سنین مختلف می پردازد:

 

 نحوه تدریس نقاشی به کودکان چگونه باید باشد؟ 

برای آموزش نقاشی به کودکان باید ابتدا رده سنی آن ها را در نظر گرفت و با توجه به سن کودک،آموزش مطابق با توانائی های او را آغاز کرد.در ادامه مطلب با تفکیک رده سنی کودکان، آموزش مناسب آن ها آورده شده است.

 نحوه آموزش مربی نقاشی به کودکان یک و نیم ساله:

در این نوع آموزش، نقاشی باید به هنر روزانه تبدیل شود. شرایط نقاشی کردن را برای کودک فراهم کنید، محلی مناسب برای نقاشی کردن ایجاد کنید، کاغذ بزرگی در اختیار کودک قرار دهید تا بتواند رنگ را روی آن بریزد و در آنجا از رنگ آمیزی لذت ببرد. 

آموزش نقاشی به کودکان یک و نیم ساله

از لباسهای قدیمی برای کار استفاده کنید. در زمان نقاشی کردن، کودک به راحتی روی کاغذ و میز ضربه می‌زند بدون اینکه کاغذ را تنظیم کند و فقط روی حرکت رنگ متمرکز می‌شود.
برای نقاشی کودک از رنگ‌های تند شفاف و قابل شستشو استفاده کنید. توجه کنید که رنگ ها صرفاً برای کودکان تهیه شده باشد و از مواد صنعتی و خطرناک استفاده نشده باشد.
در فاصله زمانی یک تا یک و نیم سالگی کودک مداد را در دست می‌گیرد ولی به راحتی نمی تواند روی کاغذ خط بکشد و فقط با مداد بر روی کاغذ ضربه می زند و سرانجام آن را پاره می کند.

 

آموزش نقاشی به کودکان دو ساله:
کشیدن در سن ۲ سالگی آغاز می‌شود و خط ها به شکل دایره وار و زاویه دار می‌شود و چون در دو و نیم سالگی عضلات دست شان قوی‌تر می‌شود، می‌توانند از محدوده کادر خارج شوند. در این زمان، نقاشی های کودک را با دقت مشاهده کنید و با تعریف و تشویق کودک، روند کار را بررسی کنید و به نتیجه کار توجه نکنید.
کودک در این سن حلقه می کشد، که برخی از حلقه های کوچک درون حلقه های بزرگتر است و گاهی از مدادهای رنگی مختلف استفاده می‌کند.
کودک با کشیدن هر خط، مهارت‌های حرکتی خود را تقویت می‌کند، همچنین این خط ها باعث ایجاد خلاقیت، اختراع و بیان کودک می شود. او در این سن نیاز به آموزش و دستورالعمل ندارد و فقط باید او را تشویق کرد، چرا که نقاشی کردن رشد عاطفی کودک را تقویت می‌کند و شخصیت کودک را شکل می‌دهد.

 

آموزش نقاشی به کودکان سه ساله:
در سه تا سه و نیم سالگی کودکان شروع به کشیدن شکل ها و فرم ها را می کنند، که اولین گام برای نوشتن است و هر چه بزرگتر می شوند این خطوط و اشکال پیچیده تر می شوند. کم کم، کودک شروع به تغییر خطوط می کند، آنها را بلند و کوتاه تر می کشد و در اواخر ۳ سالگی شروع به کشیدن خانه و خورشید می کند.
در این دوره تعریف و تشویق کودک راهی است برای بلوغ و رشد خلاقیت.
برای رشد عاطفی کودک، در این سن سعی در آموزش نداشته باشید و پیشرفت طبیعی یادگیری کودک را قطع نکنید.

 

 نقاشی در چهار سالگی:

آموزش نقاشی به کودک

در سن چهارسالگی خط نگاره های کودکان معنادار می‌شود و گاهی آنها را با شکل حروف ترکیب می‌کنند. با این روش کودک می فهمد کلمات را می توان برای انتقال معنا نوشت. آنها هر شکلی را که می کشند معنا می کنند و تفسیر بسیار زیادی برای نقاشی ها و خطوط خود دارند و نقاشی‌های خود را جالب و مهم می‌دانند، به همین منظور والدین مربیان موظفند علاوه بر تعریف و تمجید از نقاشی، آنها را به نمایش بگذارند تا کودک به این وسیله تشویق شود و انگیزه لازم را برای نقاشی کردن داشته باشد.

 

نحوه تدریس در دوران سنی بین ۲ تا ۵ سال :
کودکان علاقه زیادی به رنگ دارند و رنگ را به شکل و فرم ترجیح می‌دهند و از رنگ‌های زنده تر و شادتر استفاده می‌کنند.
ولی در سنین ۶ سال به بالا وابستگی به رنگ ها کمتر می شود و به شکل و فرم توجه بیشتری می کنند. آنچه که در کلاس نقاشی کودکان از یک و نیم سالگی تا ۵ سال اول زندگی ارائه می‌شود این است که، آموزش شما به ارائه مکان، ابزار زمان و تشویق به کودک محدود خواهد شد و در سال‌های بعد آموزش‌ها به مهارتهای جدیدی مانند نقاشی کردن به روش مشاهده، آموزش صحیح نسبت‌ها و تناسبات پرسپکتیو منتهی می شود.

مربی نقاشی کودک چگونه نقاشی را به صورت ساده آموزش دهد؟

آموزش نقاشی به کودک ویژه مربیان نقاشی کودک

 آموزش نقاشی به کودکان ۶ تا ۸ سال:
برای آموزش نقاشی به کودکان ۶ تا ۸ سال می‌توان، روش نقاشی مشاهده ای را تجربه کرد.


این روش به کودکان آموزش می دهد که چگونه شکل ظاهری هر چیزی را به تصویر بکشند، البته فراموش نشود که کودکان را مجبور به نقاشی مشاهده ای نکنید.
سوق دادن کودکان به مرحله جدیدی از طراحی، می تواند یادگیری آنها را متوقف و یا دلسرد کند. پس از انواع دیگری از نقاشی‌ها مانند: داستان پردازی و تخیل را هم کنار آموزش‌های جدید قرار دهید.
در این سن کودکان می‌توانند برای نقاشی های خود داستان بسازند و با آبرنگ و مداد رنگ آمیزی کنند و با این روش آنها را به نقاشی کردن و نوشتن کتاب‌های  کوتاه ترغیب و تشویق کنید.
 
برای آموزش طراحی به کودکان به آنها بیاموزید که به نقاشی های خود به عنوان تمرین نگاه کنند. بگویید شما در حال یادگیری جدیدی از نقاشی هستید که تمرینات زیادی را می‌طلبد و آنها می‌توانند هر طوری که می‌خواهند، تمرین کنند.
مداد و کاغذ های متعدد تهیه کنید و از پاک کن استفاده نکنند و به آنها اجازه آزمون و خطا بدهید و هرگز تشویق را فراموش نکنید.

 

مربی نقاشی کودک چگونه طراحی کردن را به کودکان یاد دهد؟

 آموزش نقاشی به کودکان ۹ تا ۱۲ سال:آموزش نقاشی به کودکان 9 تا 12 ساله
در آموزش نقاشی به کودکان ۹ الی ۱۲ سال از طراحی شکل های مختلف و مدل زنده شروع کنید. در ابتدا از کودک بخواهید با انگشت یا مداد، لبه‌های جسم را ردیابی کند تا درک درستی از مدل داشته باشد، سپس شکل را با انگشت یا مداد در هوا بکشد و بدون نگاه کردن به مدل آن را نقاشی کند، و می توان طراحی اشکال هندسی با رنگ های خنثی در کنار یکدیگر را آموزش داد و سایه زدن را تمرین کرد.

مربیان نقاشی، آموزش طراحی از چهره برای نوجوانان را از کجا شروع کنند؟

نحوه تدریس آموزش نقاشی به هنرجویان ۱۳ تا ۱۴ سال:
آموزش  نسبت های صورت، یکی از سخت ترین بخش آموزش طراحی است و معمولاً هنرجویان سر را بزرگتر می بینند و چشم ها را در صورت بزرگ‌تر و بالاتر طراحی می‌کنند.
در این دوره می‌توان این نسبت ها و تناسبات  صورت را به هنرجویان بزرگتر (نوجوان) بیاموزید، سپس به آنها آینه بدهید و از آنها بخواهید خودشان را بکشند و سعی کنند طراحی های سریع از خود و هم کلاسی هایشان داشته باشند، زیرا در این سن آنها تمایل زیادی به نقاشی واقع گرایانه (رئالیسم) دارند.

آموزش نقاشی چهره به کودکان

در ابتدا ممکن است که از طراحی‌های خود ناامید شوند و تصور کنند که قادر به طراحی نیستند، برای جلوگیری از این بحران اعتماد به نفس، برای آنها روشن کنید که نقاشی مهارتی است که نیاز به تمرین فراوان دارد. به آنها بگویید آنها قادر به دیدن چیزهایی هستند که قبلاً نمی توانستند ببینند و باید یاد بگیرند که نقاط ضعف خود را ، بیشتر تمرین کنند.
آموزش متناسب با سن و تشویق آنها برای تجربه روش های جدید به آنها کمک می‌کند تا انگیزه خود را حفظ کنند.
یکی از راه های جلوگیری از افت عملکرد هنری کودکان و نوجوانان، آموزش نقاشی انتزاعی مدرن و کاریکاتور خلاق است، که می تواند اعتماد به نفس کودکانی را که در نقاشی رئال و واقع مشکل دارد، را از بین ببرد.

در پایان دوره مربیگری نقاشی کودک در آموزشگاه ترنم صبا ، شما گواهینامه و مدرک بین المللی نقاشی دریافت خواهید کرد. به لطف این مدرک، شما توانایی تدریس و مهاجرت پیدا خواهید کرد.

برای آگاهی از زمان و شرایط دوره های حضوری و مجازی، تربیت مربی نقاشی کودک در آموزشگاه نقاشی ترنم صبا

می توانید با شماره های 02177045617 و 02177045679تماس حاصل فرمائید. 

۵ خرداد ۱۴۰۰
تعداد بازدید : ۶,۸۳۵
کد خبر : ۵۹
کلیدواژه ها: دوره مربیگری نقاشی کودک،نحوه آموزش نقاشی به کودک،آموزشگاه نقاشی کودک،آموزش نقاشی کودک

نوشته های مرتبط

معرفی لوازم و وسایل لازم برای کشیدن نقاشی
سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
[ تعداد بازدید : ۱۳۴ ]
روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان
سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
[ تعداد بازدید : ۱۲۲ ]
نقاشی مینیاتور
یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
[ تعداد بازدید : ۳۵۱ ]
آموزش سیاه قلم چشم
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲
[ تعداد بازدید : ۳,۷۳۶ ]
ناشناس
0
0
0

عالی


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید