معرفی لوازم و وسایل لازم برای کشیدن نقاشی

painting tools

ابزار و وسایل نقاشی، در واقع لوازمی هستند که هنرمندان و نقاشان برای خلق آثار هنری خود در زمینه کشیدن نقاشی از آن‌ها استفاده می‌کنند. می‌دانیم که استفاده از این لوازم مختص هنرمندان و نقاشان برجسته نیست و همه ما در مقطعی از زندگی خود به خصوص در کودکی حتما با کمک یکی از این وسایل، نقاشی کشیده‌ایم. به عنوان مثال ساده‌ترین وسیله نقاشی که اغلب ما دستکم یکبار از آن استفاده کرده‌ایم، مداد رنگی است. با همین وسیله ساده اما پر اهمیت می‌توان آثار بسیار زیبایی خلق کرد.

باید در نظر داشته باشید وسایل نقاشی که برای خرید انتخاب می‌کنید، از کیفیت خوبی برخوردار باشند لذا در خرید خود دقت کنید و از فروشگاه‌های معتبر وسایل نقاشی خود را خریداری کنید. در ادامه این مقاله آموزشی از آموزشگاه نقاشی و خوشنویسی ترنم صبا، قصد داریم با معرفی کاربردی ترین لوازم نقاشی، شما را در انتخاب ابزارهای نقاشی آشنا کنیم.

مداد نقاشی و طراحی

مداد رنگی

می‌توان گفت انواع مداد رنگی در واقع ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین ابزار نقاشی هستند لذا کیفیت آن اهمیت بسیاری دارد. مداد رنگی‌ها با تنوع زیاد در رنگ‌‌ و برند در بازار در دسترس خریداران قرار دارد. یکی از مکان‌هایی که کودکان برای نقاشی در آنجا از مداد رنگی استفاده می‌کنند، کلاس نقاشی و مهد کودک است زیرا برای شروع نقاشی کردن بچه‌ها، مداد رنگی از مهمترین وسایل نقاشی است.

مداد نقاشی و طراحی

مداد مخصوص طراحی یکی دیگر از انواع وسایل نقاشی است که افرادی که کمی حرفه‌ای‌تر به این مقوله می‌پردازند، از آن استفاده می‌کنند. منظور این است که مداد طراحی به عنوان یک ابزار نقاشی برای کشیدن نقاشی توسط کودکان مناسب نیست. مدادهای گرافیتی دارای طیف روشن تا تیره هستند که B به درجه تیره‌تر و H به درجه روشن‌تر اطلاق می‌شود. این ابزار بیشتر برای طراحی و سیاه قلم یا سایه روشن زدن در طراحی استفاده می‌شود.

پاک کن و تراش

پاک کن و تراش

دو ابزار مهم برای نقاشی کشیدن با مداد رنگی، تراش و پاکن هستند. تراش برای تیز کردن نوک مدادهای رنگی است و پاک کن برای پاک کردن اثر مداد در صورت استفاده اشتباه است. در مورد هر دو این وسایل نقاشی پیشنهاد می‌کنیم انواع با کیفیت و دارای برند معتبر را خریداری کنید تا بیشتر و بهتر بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

پالت نقاشی

پالت

پالت رنگ یکی از وسایل نقاشی است که اغلب به عنوان نماد نقاشی آن را می‌شناسیم. پالت در واقع تخته نازکی است که اغلب از جنس چوب ساخته می‌شود و نقاش آن برای ترکیب رنگ‌های مورد استفاده در نقاشی خود، بکار می‌برد.

ممکن است پالت‌ها دارای اندازه و شکل‌های متنوع باشند اما شناخته‌شده‌ترین نوع آن، یک تکه نازک چوب مستطیلی یا کلاسیک به شکل کلیه است‌ و طوری طراحی شده است که بتوان راحت آن را در دست (روی بازو، بین آرنج و شست)، نگهداشت.

دفترچه طراحی

دفترچه طراحی

دفترچه طراحی یکی از وسایل نقاشی است که به عنوان پیش نیاز کشیدن نقاشی است. در حال حاضر در بازار دفترچه‌های طراحی متنوعی برای طراح زدن با مداد، نقاشی آبرنگ و غیره موجود هستند. برای انتخاب دفترچه طراحی به بافت و ترکیب دفترچه مورد نظر دقت کنید زیرا بسته به هدف و نوع طراحی شما، مدل دفترچه‌ای که قصد خرید آن را دارید متفاوت خواهد بود. به طور کلی دو نوع دفترچه طراحی در بازار وجود دارد که شامل دفترچه طراحی مبتنی بر مشاهده و دفترچه طراحی مبتنی بر ابداع هستند.

قلم آبرنگ

قلم آبرنگ

قلم‌ آبرنگ ابزاری است که به کمک آن می‌توان به سبک آبرنگ، نقاشی کرد. با این قلم که حاوی جوهر رنگی و آب است، می‌توان مستقیما روی بوم یا کاغذ نقاشی کرد و در صورت نیاز می‌توانید با اضافه کردن آب، رنگ را رقیق کنید. قلم آبرنگ با قلم‌مو و آبرنگ متفاوت است.

اولین مورد تفاوت در خود ابزار است و دوم اینکه اگرچه هر دو در آب محلول هستند اما رنگ آبرنگ توسط یک رنگدانه رنگی به همراه صمغ کمی سنگین‌ می‌شود و به همین دلیل در مقایسه با جوهر قلم‌ آبرنگ دیرتر خشک می‌شود و برای دیدن نتیجه نهایی باید کمی بیشتر منتظر بمانید. تفاوت دیگر در کاربرد آن‌هاست زیرا رنگ آبرنگ را برای استفاده باید فعال کنید اما قلم آبرنگ نیازی به این کار ندارد.

مداد شمعی و پاستل

مداد شمعی و پاستل

مداد شمعی و پاستل از وسایل نقاشی هستند که برای افراد علاقمند به نقاشی با ابزاری به غیر از مداد رنگی، گزینه‌ای هیجان‌انگیزند. با مداد شمعی می‌توان بدون وارد کردن فشار زیاد، اثری زیبا و با رنگ‌های شاداب ایجاد کرد. این وسیله برای نقاشی کودکان بسیار استفاده می‌شود.

سه پایه چوبی

سه پایه یکی از وسایل نقاشی است که بوم یا صفحه تخته‌ای مخصوص نقاشی روی آن قرار می‌گیرند. سه پایه‌ها دارای اندازه‌ها و ارتفاع‌های مختلفی هستند که شما بسته به شرایط خود، می‌توانید نمونه مناسب را انتخاب و خریداری می‌کنید. این ابزار نقاشی قابل‌حمل بوده و معمولاً دارای پایه‌های جمع‌شونده هستند. برای شروع کار بهتر است از انواع ارزان آن شروع کنید تا در صورت تمایل در ادامه مدل‌های مناسب‌تر را خریداری کنید.

قلم مو نقاشی

قلم مو

اگر برای نقاشی کردن دست شما به استفاده از مداد عادت کرده باشد، نقاشی با قلم مو ممکن است در ابتدا برای شما کمی دشوار باشد. اما پس از مدتی قلم مو به یکی از وسایل نقاشی محبوب شما تبدیل خواهد شد زیرا این ابزار یکی از وسایل ضروری برای یک هنرمند نقاش است. انواع قلم مو شامل قلم موی آبرنگ، قلم موی نقاشی رنگ روغن و قلم موی رنگ اکرلیک هستند.

قلم موها نیز در شکل، ابعاد و اندازه‌های گوناگون در بازار موجود هستند به عنوان مثال قلم مو گرد برای طراحی، رنگ کردن بخش‌های کوچک، خطوط نازک و ظریف استفاده می‌شود، اما قلم مو تخت، برای ضربه زدن جسورانه و پرکردن قسمت‌های وسیع نقاشی به کار می‌رود لذا باید هر کدام را در مور مناسب خود استفاده کنید.

زغال یا پودر زغال

زغال یا پودر زغال در طراحی سیاه قلم و برای ایجاد سایه‌ها و تیرگی‌ها استفاده می‌شود. این ابزار نقاشی را می توان به راحتی در خانه ساخت؛ جهت مطالعه در این خصوص، می توانید به صفحه آموزش ساخت ذغال طراحی مراجعه کنید.

بوم نقاشی

بوم نقاشی

بوم نقاشی یکی از وسایل نقاشی است که برای اجرای اثر روی آن استفاده می‌شود زیرا سطحی مناسب است که به نقاش اجازه می‌دهد ایده و طرح مورد نظر خود را روی آن پیاده کند. بوم در واقع یک قاب چوبی ساده است که پارچه‌ای با بافت مناسب توسط منگنه روی آن ثابت شده است.

در نقاشی روی بوم می‌توان از تکنیک‌های مختلف استفاده کرد، مانند نقاشی رنگ روغن، رنگ آکرولیک، گواش و... .

مداد کنته

از مداد کنته که یکی از وسایل نقاشی برای نقاشان حرفه‌ای‌تر است، برای ایجاد خطوط و سایه‌های دقیق در طراحی سیاه قلم استفاده می‌شود.

مقوای طراحی

برای ایجاد سطوح تیره و روشن در طراحی سیاه قلم، از مقوای طراحی استفاده می‌شود و این ابزار هم از وسایل نقاشی است که در انواع و سایزهای مختلف قابل تهیه است.

کاغذ پوستی و کالک

از دیگر وسایل نقاشی کاغذ کالک و کاغذ پوستی هستند، دو نوع مختلف کاغذ که هنرآموزان مبتدی نقاشی برای طرح زدن روی مقوا از آن‌ها استفاده می‌کنند، بدین صورت که ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ کالک کپی کرده و سپس با مداد رنگی روی مقوا شروع به نقاشی می‌کنند. کاغذ پوستی نیز به عنوان پایه در طراحی سیاه قلم استفاده می‌شود زیرا دارای سطحی خاص است که برای بهتر شدن جذب و پخش مواد نقاشی در طراحی سیاه قلم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوازم و ابزار نقاشی

جمع بندی و سؤالات متداول در خصوص انتخاب وسایل نقاشی

در این مقاله، برخی از انواع وسایل نقاشی که بیشتر برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی کردیم. لازم به ذکر است که هر کدام از این ابزار دارای کاربردهای خاص خود هستند و چنانچه قصد خرید هر یک از آن‌ها دارید باید با توجه به موارد کاربرد و نحوه استفاده از آن و شرایط کارتان، اقدام به خرید کنید. 

بهتر است با نحوه کار هر ابزاری که قصد خرید آن را دارید قبلا آشنایی پیدا کنید. انتخاب صحیح و استفاده ماهرانه از وسایل نقاشی مختلف، منجر به ایجاد آثار خلاقانه و منحصر بفرد نقاشی خواهد شد. برای تسلط پیدا کردن در استفاده از هر ابزار نقاشی باید مدتی با آن کار کنید و با تمرین زیاد، تجربه خود را افزایش دهید.

1. با کدام ابزار نقاشی را شروع کنم؟

مبتدیان در هنر نقاشی بهتر است ابتدا کار خود را با مداد گرافیتی و دفترچه طراحی شروع کنند تا درک بهتری از استعداد خود پیدا کنند و سپس سراغ ابزار مورد علاقه خود در نقاشی بروند.

2. وسایل نقاشی را از کجا بخریم؟

برای خرید آن‌ها می‌توان به کتابفروشی‌ها و فروشگاه تخصصی هنر مراجعه کرد البته فروشگاه‌های لوازم‌التحریر نیز محل مناسبی برای خرید ابزار نقاشی هستند.

۲۱ فروردین ۱۴۰۳
تعداد بازدید : ۱۶۲
کد خبر : ۱۰۲

نوشته های مرتبط

معرفی لوازم و وسایل لازم برای کشیدن نقاشی
سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
[ تعداد بازدید : ۱۶۳ ]
روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان
سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
[ تعداد بازدید : ۱۴۷ ]
نقاشی مینیاتور
یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
[ تعداد بازدید : ۳۸۵ ]
آموزش سیاه قلم چشم
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲
[ تعداد بازدید : ۳,۹۴۸ ]
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید